Squarewise: ‘We hebben onze kern kunnen vatten in een filmpje’

Squarewise wil een voorbeeld zijn in denken en handelen, door de producten en diensten die de organisatie biedt: ondersteuning bij duurzame transities. Maar ook in hoe ze zichzelf organiseren: zelfsturend en steward owned. Wij maakten een filmpje voor ze, Squarewise-medewerker Marlien Sneller vertelt hoe dat proces ging.

Voor de mensen die denken: zelfsturend en steward owned…? Wat houdt dat in?

“In een bedrijf dat steward owned is, is niemand de baas. Ons bedrijf is van zichzelf; de aandelen van de BV zijn in bezit van de Stichting en kunnen niet worden verhandeld. Er zijn geen managers, de medewerkers zijn samen verantwoordelijk om het bedrijf draaiende te houden en mogen in onderling vertrouwen initiatieven en besluiten nemen. In onze zelfsturende organisatie vervult iedereen meerdere rollen: naast klantprojecten werken we ook aan de interne organisatie.

Het vraagt dus iets extra’s van mensen: ze moeten wel mee kunnen draaien in de organisatie. Als we een vacature uitzetten, vinden we het belangrijk dat potentiële nieuwe medewerkers meteen een beeld krijgen van hoe dat eruit ziet. Een whiteboardfilmpje kon naar ons idee de basis goed weergeven, zodat mensen tijdens het sollicitatiegesprek niet denken: Oh maar dit wil ik helemaal niet. Of: Nou, dat moet dan maar…”

Jullie kunnen het basisprincipe ook tijdens het sollicitatiegesprek uitleggen, toch?

“Ook al weten we allemaal heel goed wat we aan het doen zijn bij Squarewise, het is toch niet eenvoudig om dat op een korte en bondige manier uit te leggen. Dat merkten we tijdens de schrijfronde ook: vind maar eens de juiste concrete woorden om dit proces uit te leggen. Je verzandt al snel in wollige taal en vage voorbeelden. Ook zal iedere medewerker het weer een beetje op een andere manier uitleggen. Door het filmpje hebben we nu een middel om de essentie kernachtig en gevat over te brengen. In een zelfsturend team dat constant in beweging is, is die essentie van wat we doen nu gevat in het filmpje.

Bovendien is de meerwaarde van een whiteboardvideo dat de tekeningen helpen bij het uitleggen van abstracte concepten. De structuur en werkwijze kan je heel mooi vastleggen in schema’s en iconen: welke stappen, afspraken en gedachten er kunnen zijn, hoe dingen zich tot elkaar verhouden.”

Hoe reageren sollicitanten op het filmpje?

“De mensen die het niks vinden, zullen waarschijnlijk ook niet solliciteren. We horen tijdens sollicitatiegesprekken vaak dat mensen het een fijne manier van werken lijkt. Maar het roept wel vragen op, er zijn zorgen: hoe doe je dit dan, gaat alles niet heel langzaam als er geen baas is? Doordat ze vóór het gesprek het filmpje al hebben gezien, hebben ze er al over na kunnen denken en hun vragen kunnen formuleren.”

Je gaf eerder aan dat je de schrijfronde nog best een uitdaging vond.

“Je denkt: Ik ken ons verhaal, dus dat schrijven we wel even op. Maar dat is best lastig. Ik was blij dat we gewoon alles konden spuien bij jullie en dan zeggen: Succes, maak er maar iets van. Het is fijn om vervolgens te reageren op iets wat een ander heeft geschreven, te checken of dit inderdaad de essentie is, of alles klopt en logisch is. En we moesten ook schrappen: het wordt al snel veel te lang. Dat vroeg serieuze inzet van ons als opdrachtgever.

Het proces dat dan volgt – de tekeningen – is heel anders. Het verhaal ligt er, die puzzel is opgelost. Het viel me op hoeveel tekeningen er in een filmpje zitten. Ik had weinig opmerkingen op de eerste versie. Bij één bepaald beeld dacht ik: Dit klopt niet. Dan kwam tekenaar Astrid met alternatieve icoontjes of andere oplossingen.”

Was er nog iets wat je opvallend vond in het proces?

“Vooraf dachten we dat zes weken echt een zee van tijd is om zo’n filmpje te maken. Maar uiteindelijk zit je toch tegen die deadline aan te duwen. Mijn collega en ik zijn best nauwkeurig, dus we namen de tijd om te finetunen en het echt goed te krijgen.

Mooi om te zien wat voor dynamiek er is tussen Bord&Stift en wij als opdrachtgever. Wij hebben de informatie en een bepaalde behoefte, jullie de expertise hoe dat het beste gevat kan worden. Jullie maken een opzet, wij geven feedback. Zo komen we samen tot het beste eindresultaat.”

Lees ook
De Hele Olifant: Een herkenbaar en gedeeld verhaal

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!