William Schrikker: ‘Je moet je verdiepen in je opdrachtgever’

De zorgorganisatie William Schrikker Pleegzorg fuseerde en werd William Schrikker Gezinsvormen (WSGV). Met een whiteboardvideo wilde Jimmy Hendriks, manager bij WSGV, hun organisatie en producten voor het voetlicht brengen. ‘Marketing is binnen de zorg niet de sterkste kant.’

‘Producten’? Dat klinkt zo commercieel voor een zorgorganisatie…

‘Ook voor zorgorganisaties geldt dat hun bestaanszekerheid of continuïteit niet vanzelfsprekend is. Zij moeten laten zien waar ze mee bezig zijn en waarom dat belangrijk is. Wat draag je bij aan de samenleving? Als William Schrikker boden we eerst alleen pleegzorg aan, nu ook gezinshuizen en opvoedondersteuning in de vorm van ambulante diensten. Dat willen we laten zien. Maar hoe doe je dat? Een echt goed marketingapparaat is er vaak niet.’

Wat doen zorgorganisaties aan marketing?

‘Veel zorgorganisaties snuffelen wel aan marketingprincipes als: wie is je opdrachtgever? Maar dat blijft vaak nog te abstract en is onvoldoende doorgevoerd binnen alle lagen van een organisatie. Het gaat erom dat je je in de praktijk gaat verdiepen in wie daadwerkelijk je klant is en wat die wil. Mijn opdrachtgevers zijn gemeenten en de ambtelijke organisatie hieromheen. Dus moet ik hun beleidsplannen lezen en snappen: waar zit de buikpijn, waar kan ik op inspelen? En met welke personen ga ik eigenlijk in gesprek? Wat is hun achtergrond, loopbaan, portefeuille, ambities? Daar moet ik mijn product en mijn boodschap op afstemmen.’

Hoe pak jij dat aan?

‘Zelf geloof ik niet zo in het schieten met hagel. Een nieuwsbericht de wijde wereld inschieten en wachten tot er iets terugkomt. Of een bericht posten op social media en denken: Zo, we hebben iets aan marketing gedaan. Ik wil consequent nadenken vanuit onze propositie: waar sta je voor, wat wil je communiceren, welke emotie wil je overbrengen, welke toon hoort daarbij, welk beeld hoort daarbij? Je wil je onderscheiden van anderen, maar wel dicht bij je eigen DNA blijven.

Hoe kwam je op het idee om je boodschap in de vorm van een whiteboardfilmpje te gieten?

‘Ik heb eerder met animaties gewerkt en keek wat er aangeboden werd. Bord&Stift maakte een goede indruk op me. Marketing vind ik een mooi vak, maar ik hou niet van gelikt gedoe. Doe maar gewoon normaal. Dat we heel concreet met voorbeelden aan de slag gingen, sprak me ook aan. Vaak blijft het zo abstract. Containerbegrippen en oneliners vliegen je om de oren en daar kan ik niets mee. Whiteboardvideo’s zijn fris en duidelijk. Jullie site trouwens ook, zo staat er heel transparant wat de kosten zijn van de verschillende opties.’

Hoe verliep het proces?

‘Heel prettig, de communicatie liep goed. Veel clubs zeggen: ‘Afspraak is afspraak’, maar in de praktijk kan je dat wel vergeten. Twee weken wordt zo vier maanden. Bij jullie was afspraak echt afspraak; binnen de deadline lag er een mooi filmpje. We zijn er heel blij mee. We vonden het belangrijk dat het divers en inclusief is. Pleegouders komen namelijk in alle soorten, vormen en maten.’

Hoe zetten jullie filmpje het in?

‘Het staat op intranet en ik stuur het naar de andere werkmaatschappijen. De MT-leden hebben het filmpje gekregen, die kunnen stakeholders informeren. En we hebben het gepost op onze social media kanalen, waar we veel likes krijgen. De volgende stap is nu om op een laagdrempelige en praktische manier met data-marketing aan de slag te gaan: hoe vaak wordt de animatie bekeken, door wie, door wie niet, door wie wordt deze doorgestuurd? Zo krijgen we zicht op hoe onze boodschappen ontvangen worden en het gedrag van onze opdrachtgevers, en kunnen we daar steeds effectiever op inspelen zonder ons DNA uit het oog te verliezen.’

Lees ook
Het Groene Brein: ‘We willen dat het echt voelt.’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!