Mieske: ‘Ik kijk waar ruimte is voor een gniffel’

Rol: tekenaar.
Werkt bij B&S sinds: najaar 2016.
Wat teken je het liefst: ‘Vogels. Op de school waar ik werk noemen ze me Juf Kip, omdat ik iets met kippen heb. En omdat mijn opa kippenboer was.’

Wilde je altijd al whiteboardtekenaar worden?

‘Ik heb altijd getekend, pas toen mijn dochters naar school gingen werd het serieus. Ik dacht toen nog dat illustreren voor een tijdschrift als Flow het ultieme doel was, maar dat is niet echt mijn stijl. Je moet er veel geduld voor hebben en eigenlijk vind ik het ook wat zoetsappig. De manier van tekenen bij Bord&Stift spreekt me aan, het is eenvoudig maar doeltreffend. Het heeft echt een functie, het moet een boodschap overbrengen. De opdracht is veelzijdig, het kan voor een bank zijn, voor een zorginstelling, een gemeente. Dat afwisselende vind ik leuk. Je duikt even een onderwerp in.’

Hoe ga je te werk?

‘Als de tekst definitief is ga ik lezen, onderstrepen, vragen erbij zetten. De schrijver probeert het al zo concreet mogelijk te maken, maar vaak vraag ik nog even na: hoe ziet dit er precies uit? Als er ‘medicatie’ staat, bedoelen ze dan pillen, of een spuitje? Je wilt natuurlijk wel dat het klopt. Dan ga ik schetsen maken.

Ik kijk waar ruimte is voor iets luchtigs, een gniffel. In een filmpje heeft een oud dametje bijvoorbeeld de hoofdrol, maar wel met een hondje dat stiekem tegen een paaltje plast. Ook als ik naar de video’s van collega’s kijk, vind ik het leuk als er iets verrassends in verwerkt zit.

Het klinkt wel alsof je ook je eigen creativiteit erin kwijt kan.

‘Klopt. Zo bedenk ik ook vaak een manier waarop ik de ene scene kan laten overlopen in de volgende. Dat doe ik door een onderdeel van scene 1 te laten staan en op een andere manier te gebruiken in scene 2. Zoals je hieronder ziet: de O in de zin ‘zo maak je meisjes enthousiast voor techniek’ wordt vervolgens een rondje dat door een passer is getekend.

Ik probeer ook wel eens iets vanuit het logo te doen. Zo was er laatst een logo waar een vuurtoren in zat. Vervolgens werden een aantal ‘belangrijke zaken’ opgesomd en uitgetekend. Daar liet ik de lichtbundel van de vuurtoren op schijnen. Dan krijgt zo’n logo een extra functie.  

Als ik klaar ben met de proeftekeningen is er een storyboard van gemiddeld zo’n dertig plaatjes. De opdrachtgever kan dan kijken of alles klopt, of de verbeelding de boodschap goed overbrengt.

Ben je fulltime tekenaar?

‘Nee, ik ben ook nog juf! Inmiddels geef ik alweer vijftien jaar les op een basisschool. Eerst een tijd groep 3-4-5, nu alleen groep 3. Ik vind dat zo’n leuke leeftijd, de kinderen zijn onbevangen en eerlijk. Ook daarin kan ik mijn creativiteit kwijt. Als we wat tijd over hebben, zeg ik: Pak jullie tekenschrift! Dan tekenen we een woord dat we zojuist hebben geleerd of ik laat een kind iets kiezen. Als die iets zegt als ‘Pokémon’ dan Google ik even hoe dat eruit ziet en teken het dan stapje voor stapje voor. Dan zie je 25 verschillende Pokémons verschijnen: grote, kleine, dikke, dunne, nette, slordige, met iets extra’s toegevoegd zoals een leuke kuif. Het leuke is dat geen enkele zesjarige zegt dat ‘ie niet kan tekenen. Het kan moeilijk zijn, er wordt wel gegumd, maar er is ook veel vertrouwen in eigen kunnen.’

Hoe is dat in coronatijd, nu kinderen tijden thuis zitten?

‘Ik spreek ze in kleine groepjes, dan lezen we samen. Ook heb ik een aantal filmpjes gemaakt voor kinderen die zich thuis zitten te vervelen. Hoe teken je een draak? Ik maak expres altijd wat foutjes erin, het hoeft allemaal niet zo perfect. Als je je creativiteit er maar in kwijt kan.

Leerkracht zijn afgewisseld met tekenen voor Bord&Stift vind ik een ideale combinatie. Intensief met de kinderen bezig zijn en dan de overige dagen lekker in m’n warme vest, met een kopje koffie achter de tekentafel.’

Lees ook het interview met Marne: 
‘Ik wil een wereld waar voor iedereen plek is’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!