Theresa: ‘Tekenen is mijn ikigai’

Rol: tekenaar.
Werkt bij B&S sinds: eind 2022.
Wie is je favoriete tekenaar? “Siegfried Woldhek, meester in waterverfportretten. Aloys Oisterwijk, meester in rechtbanktekeningen. En kunstenaar Rogier Roeters, het is crazy wat hij maakt.”

Je werkt al jaren als tekenaar, maar maakte voornamelijk losse illustraties, bijvoorbeeld als live tekenaar, en als mode- en rechtbanktekenaar. Nu teken je filmpjes bij B&S. Hoe is die omslag?
“Heel leuk! Ik heb wel echt moeten leren om in scènes te denken. Ik was gewend om één grote plaat te maken over een onderwerp. Voor een filmpje maak je tekeningen op basis van een tekst: je ziet als kijker wat je hoort. Dus ik bouw een verhaal op, in beelden die elkaar opvolgen.

Ik zal een voorbeeld geven. Als er in een tekst een scène wordt geschetst – zeg er is een groep mensen in de wijk die iets met elkaar onderneemt – dan teken je een basisbeeld van gebouwen en mensen en voeg je steeds dingen toe: sfeerelementen, praatwolkjes, nieuwe mensen, wat er ook maar wordt benoemd in de tekst. Je moet heel goed bedenken of de kijker het nog goed kan volgen. Soms willen we uit enthousiasme nog wel eens teveel details of animaties invoegen, wat de boodschap vertroebelt.

Het ene onderwerp is makkelijker te tekenen dan het andere. Als een stichting met mensen in de wijk aan de slag gaat met bewegen, zie je de beelden vanzelf voor je. Maar er zijn ook veel taaiere teksten, over abstracte of technische onderwerpen. Denk aan ‘core banking transformation’ of ‘data governance’.”

Hoe maak je zoiets concreet?
“Je ziet vaak dat bedrijven ingewikkelde termen gebruiken, maar dat daaronder toch iets concreets zit. De beelden over data governance waren voor een vervoerder. Ik lees eerst rustig de informatie door, aha, denk ik dan, mensen checken in en uit bij de vervoerder, die data wordt opgeslagen, maar je mag niet zomaar weten wie precies waar was. Hoe kan je die privacy waarborgen? Dan kan je voertuigen tekenen, mensen die naar binnen en buiten gaan, computerschermen.

We gebruiken ook vaak iconen om iets inzichtelijk te maken. Een open slot laat toegankelijkheid zien, een dicht slot staat voor geheim. Je zou ook een kluis kunnen tekenen. Als het woord ‘strategie’ voorkomt in de tekst, kun je een schaakstuk tekenen, bij ‘toekomstvisie’ een weg naar de horizon of een verrekijker.”

Wat vind je interessant aan je werk bij Bord&Stift?
De denkwijze van Bord&Stift heeft voor mij een wereld geopend. Om een complex onderwerp over te brengen, moet je echt rekening houden met de kennis en het denkniveau van de doelgroep. We maken ook regelmatig filmpjes voor laaggeletterde mensen. Dan moet het nog rustiger opgebouwd, concreter zijn.

Het is heel belangrijk om op een begrijpelijke manier mensen te informeren. Als je communicatie te ingewikkeld is, sluit je een hele groep mensen buiten. Die realisatie neem ik mee in mijn dagelijks leven. Ik hoorde laatst de voicemail van de huisarts: ‘U wordt in chronologische volgorde geholpen’. Veel mensen bij mij in de wijk weten denk ik niet wat ‘chronologisch’ betekent, dacht ik opeens. Het is alsof je de wereld even van een andere kant bekijkt.  

Ingewikkelde woorden, jargon, het sluipt erin. Je zit in een bubbel met elkaar en je taalgebruik wordt steeds specialistischer. Het grappige is dat mijn kinderen bijvoorbeeld ook jargon hebben. ‘Hee, kaolo toffe pattas heb je,’ hoor ik ze zeggen. En dat betekent dan dat je leuke schoenen hebt…”

Over je kinderen gesproken… Je maakte boekjes over je leven als moeder. Hoe kwam je daarop?
“In mijn vorige leven was ik modeontwerper, ik tekende voor collecties. Nadat mijn derde kind geboren was, raakte ik door een economische crisis mijn werk kwijt. Ik was veel thuis, met drie kleine kinderen, wat nogal eens tot frustratie kon leiden. Ik ging tekeningetjes maken op post-its, over dingen die ik meemaakte met ze. Op Facebook kreeg ik er leuke reacties op. Inmiddels heb ik twee boeken uitgegeven met deze illustraties.

Tekenen is mijn houvast in barre tijden, maar ook gewoon een fijn tijdverdrijf; ik teken altijd, overal. Het is mijn ikigai, een van de redenen waarom ik uit bed kom.”

Lees ook het interview met Mees:
‘Filmpjes waarin een wereld wordt opgebouwd zijn het leukst om aan te werken’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!