Een herkenbaar en gedeeld verhaal

Of we een whiteboardfilm wilden maken over horizontaal organiseren, vroegen Jos Bakker en Wibo Haverkate van De Hele Olifant ons jaren geleden. Naast een leuke samenwerking leverde dat voor ons veel meer op: een organisatievorm. We blikken terug.

Ha Jos en Wibo! Het begon in 2015 allemaal met een filmpje, hè?

Jos: “Klopt. Voor ons bedrijf De Hele Olifant wilden we uitleggen hoe je aan de slag kunt gaan met een horizontale organisatievorm. Wij helpen bedrijven zich anders te organiseren. Al snel zaten we met jullie collega Charlotte op een terras. We hadden het over het beoogde filmpje, maar ze vertelde ook dat Bord&Stift op zoek was naar een organisatievorm en dat ze dit wel heel interessant vond klinken. We hebben toen een ruil gedaan: wij een filmpje van jullie, jullie een training van ons.”

Wibo: “Dat filmpje staat nog steeds op onze website. We zijn er blij mee, het is alleen wel wat aan de lange kant. We hebben indertijd flink geworsteld met de tekst. Wat is nou de kern van je verhaal? We helpen bedrijven anders te organiseren, maar ja, daar zijn we niet de enigen in. Wat maakt ons uniek? Onze manier van denken en doen zit diep geworteld in ons, maar om dat kort en helder uit te leggen, is best ingewikkeld. Het maken van zo’n filmpje helpt daarbij, het dwingt je naar de essentie te gaan.”

Jullie hebben ook een aantal van jullie klanten naar ons doorverwezen, voor een filmpje of een praatplaat.

Wibo: “Als je in beeld brengt – letterlijk – waar je als bedrijf tegenaan loopt en waar je heen wil, dan wordt het een herkenbaar en gedeeld verhaal. Anders blijven er continu verschillende waarheden rondzingen. Een van onze klanten liet een filmpje maken om de rest van hun bedrijf kennis te laten maken met een nieuwe werkwijze. Praatplaten hebben verschillende van onze klanten helpen herinneren waar ze heen willen. We printen die groot uit en hangen ze aan de muur, zodat ze het niet vergeten.”

Jos: “Het maakproces bij jullie is elke keer hetzelfde, dat is heel prettig. Jullie nemen klanten echt aan de hand mee door het proces, geven aan wat de stappen zijn en wanneer de deadlines eraan komen. Daarbinnen is heel veel ruimte voor flexibiliteit. En er wordt niet geaccepteerd dat een filmpje in middelmatigheid verzandt; als het proces even blijft hangen, dan wordt er een extra blik creativiteit opengetrokken.”

En ondertussen zagen jullie ons horizontaler worden door de jaren heen.

Jos: “Dat was heel leuk om te zien. Tijdens de training die we aan jullie gaven over horizontaal organiseren zagen we dat er interesse was, maar het kwartje viel niet direct. Bord&Stift was ook nog zo’n klein bedrijf, de lijntjes waren kort. Met improviseren lukt dan een heleboel.”

Wibo: “Pas als je tegen praktische dingen aanloopt en er dus een noodzaak komt om een systeem te bedenken, komen er concrete vraagstukken. Over het opzetten van teams bijvoorbeeld, om beslissingen over bepaalde thema’s te kunnen nemen. Opvallend vond ik dat jullie dat dan oppakten en enorm gas gaven. Jullie zijn niet bang om dingen uit te proberen. Als je overal kanttekeningen bij plaatst, kan er ook moeilijk iets moois nieuws ontstaan.”


Lees ook
William Schrikker Groep: ‘Verdiep je in je opdrachtgever’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!