De opleiding Verpleegkunde van de Hogeschool Leiden werkt sinds enkele jaren met een nieuwe digitale omgeving: de digitale wijk. Bord&Stift maakte een filmpje over deze omgeving, om snel en bondig uit te leggen wat de digitale wijk precies inhoudt. Daniël sprak over het proces met Aart Rietveld, manager van de opleiding.
Waarom dacht je dat een filmpje goed zou passen?
‘We wilden vertellen hoe het onderwijs bij onze HBO Verpleegkunde digitaal in elkaar zit. Die boodschap is lastig te communiceren in geschreven taal. Zelf vind ik het moeilijk een voorstelling te maken van een digitale leeromgeving. Het leek me echt de dood in de pot om te werken met print screens van beeldschermen of met plaatjes. Een filmpje moest uitkomst bieden.’
Waarom koos je ervoor om met ons in gesprek te gaan?
‘De Hogeschool Leiden heeft eerder een filmpje met jullie gemaakt, over de HBO masteropleiding Sociaal Werk. Dat filmpje slaagde er heel goed in om de complexe boodschap over te brengen. Ik was erg gecharmeerd hoe jullie dat samen met mijn collega’s hebben aangepakt.’
In welke mate was je betrokken bij het productieproces?
‘Ik vond het heel leuk om direct betrokken te zijn bij het maken van het filmpje en telkens van gedachten te kunnen wisselen. De communicatielijnen vond ik prettig, ook al had ik met verschillende mensen van jullie bedrijf te maken. Dat is kenmerkend voor hoe jullie werken: voor de tekst is er iemand, de tekeningen worden door een ander persoon gemaakt en weer iemand anders spreekt de tekst in. Jullie stonden open voor mijn commentaar en suggesties, maar namen het niet per definitie over. Met deze open houding probeerden jullie het filmpje zo goed mogelijk te maken.’
Vond je het lastig om met zoveel verschillende mensen te communiceren?
‘Voor mij was het het belangrijkste dat ik van niemand bij jullie te horen kreeg: ik moest contact met jou opnemen, maar wie ben jij eigenlijk en waar gaat dit over? Dat vind ik echt verschrikkelijk, dan is het binnen het bedrijf gewoon niet goed geregeld. Jullie doen de overdrachten gelukkig keurig.’
Was er iets wat je verraste gedurende het proces?
‘Ik was verrast door de oplossing om de digitale wijk op het scherm te zetten, met daaromheen boompjes en huisjes. Dat vond ik een hele goeie vondst, waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen. En de keuze om een student en een patiënt zo centraal te stellen helpt echt bij het vasthouden van de lijn in het verhaal.’
Denk je dat de boodschap die je wilde overbrengen goed naar voren komt in het filmpje?
‘Ja. De mensen voor wie het filmpje is gemaakt, namelijk een visitatiecommissie in het kader van een accreditatieproces, vonden de boodschap duidelijk. Eens in de zes jaar moeten hogescholen geaccrediteerd worden door zo’n commissie.’
Is het filmpje nog voor andere doelen gebruikt?
‘We laten het ook zien op de open dagen van HBO Verpleegkunde en het staat op de website.’
Heb je nog een tip of iets wat je ons wil meegeven voor de toekomst?
‘Jullie zijn dynamisch en geven het gevoel dat je het proces echt samen doet. Dat waardeer ik. Het formuleren van duidelijk deadlines vond ik ook prettig. In mijn baan heb ik met vrij veel deadlines te maken en jullie hielpen me op een vriendelijke manier om op de juiste tijd de benodigde informatie te leveren.’
Lees ook:
‘Het tijdloze aspect van een whiteboardvideo sprak ons erg aan’
Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!