Rol: tekstschrijver en editor.
Werkt bij B&S sinds: voorjaar 2018.
Wat is je favoriete film/documentaire: Enter the Void van Gaspar Noé of Boogie Nights van Paul Thomas Anderson.

Wat vind je het leukst aan je werk bij Bord&Stift?
‘Het is altijd leuk om een kijkje in de keuken te krijgen bij verschillende bedrijven en organisaties. Elke keer is het weer anders: wat voor sfeer er hangt, of het zakelijk is, of juist vrij. En ik ben altijd benieuwd naar hun verhaal, of het al helemaal duidelijk is, of dat ze nog zoeken naar de kern van hun boodschap. De ene keer is het moeilijker dan de andere keer om je vinger te leggen op wat nou het belangrijkste is in het verhaal. Hoe lastiger, hoe belonender als het lukt om samen tot de kern te komen.

Ik ga vrij open het gesprek in en stel dan heel gericht vragen. Soms zit iemand zo diep in de materie dat het voor diegene allemaal heel duidelijk is, maar voor een buitenstaander niet. Dan vraag ik net zolang door op de blinde vlekken tot ze niet meer blind zijn. Een valkuil voor een tekstschrijver is om te denken: oja, ik snap het wel ongeveer. Je moet echt begrijpen waar het over gaat, om daar een heel kernachtig verhaal van te kunnen maken. Dan maar ‘domme’ vragen stellen. Ik leer er veel van, juist over onderwerpen die me niet vanzelf liggen. In het gewone leven vraag je niet zo snel zó lang door daarbij.’

Kun je een voorbeeld geven?
‘Laatst maakten we een filmpje voor een grote bank, over het onderwerp clearing. Dat is het administratieve proces waarbij een transactie op de aandelenmarkt wordt afgehandeld en daadwerkelijk tot uitvoering komt. Heel simpel gezegd betekent dit dat bij een aandelenverkoop partij A het geld heeft bijgeschreven op zijn rekening en dat partij B de aandelen in zijn eigendom heeft gekregen. Het is een onderwerp waar ik niets vanaf wist en het duurde wel even voor ik in de vingers kreeg wat de bank hierover wilde communiceren. We zaten met enthousiaste mensen aan tafel en het was een leuke uitdaging om op de juiste momenten in te breken en het gesprek te sturen.’

Wat doe je naast je werk bij Bord&Stift?
‘Op dit moment ben ik een script aan het schrijven voor een mockumentary, met zogenaamde coronasubsidie van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en CineCrowd. Een mockumentary is een film in documentairestijl, maar dan met fictieve elementen. Het verhaal gaat over een acteur die door de coronacrisis geen werk meer heeft. Om in zijn levensonderhoud te voorzien gaat hij een kwakzalverig medicijn verkopen, waarvan niet duidelijk is of het werkt. Zo kan hij ook blijven ‘acteren’, hij moet immers een product verkopen waarvan de werking omstreden is. Ik vind het leuk dat het realistische fictie is: het komt realistisch over, maar geeft me de vrijheid om de wereld in de film toch naar mijn hand te zetten.

Kwakzalverij vind ik heel interessant. Als je je daarin verdiept dan zie je hoeveel waanzinnige verhalen er rondgaan, waarin mensen echt geloven. Er zijn veel paralellen te trekken met religie. Het geeft mensen zingeving en betekenis, maar voor een niet-gelover zijn dat ook gewoon verhaaltjes die ‘verkocht’ worden. Een interessante documentaire is Marjoe. Dat gaat over een jongen die vanaf zijn kleutertijd gedrild is om preacher te worden. Ten tijde van de documentaire is hij in de twintig en preekt hij in de Pinkstergemeente, terwijl hij zelf helemaal niet in God gelooft. Hij doet het omdat hij geld nodig heeft, het is gewoon business. Het contrast tussen de beelden van bezoekers die helemaal gaan trillen en in tongen spreken, en van hemzelf achteraf terwijl hij zijn geld zit te tellen, is heel bizar.’