Het realiseren van een circulaire, inclusieve economie – dat is de missie van Het Groene Brein. Samen met Bord&Stift maakten ze een whiteboardvideo over duurzame markttransformatie én de twee vonden elkaar in hun interesse voor horizontaal organiseren. Colette van der Minne van Het Groene Brein vertelt.

Duurzame markttransformatie, dat klinkt best ingewikkeld…
‘Dat was precies de reden dat we een whiteboardfilmpje wilden. Bij duurzame markttransformatie moet je denken aan grote maatschappelijke transities, zoals verduurzaming van de financiële sector of van infrastructuur. Wij werken samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Er lopen verschillende pilots op het gebied van duurzaamheid in infrastructuur.

We wilden niet alleen de lessen delen die deze innovatieve projecten ons leren, maar ook uitzoomen: wat gebeurt er op systeemniveau? Door naar het grote plaatje te kijken, blijkt dat hobbels op de weg naar duurzaamheid niet komen door één partij, maar dat iedereen onderdeel is van hetzelfde systeem. En dat je dat alleen sámen kunt veranderen. Dit perspectief wilden we breder delen, om mensen te laten nadenken in welke fase van duurzame markttransformatie hun sector zit en wat dat van hen en van hun organisatie vraagt.’

Hoe gingen jullie daarmee aan de slag?
‘Ik heb een tijdje gewerkt in de communicatiehoek en snap dat je zo’n verhaal concreet moet maken. Al tijdens het eerste gesprek met jullie brainstormden we over een goed voorbeeld. We kozen voor de vervanging van een brug. Een projectleider pakt dat op en wil het uitvoeren met een laag grondstoffenverbruik en minimale CO2-uitstoot. Zij loopt tegen allerlei obstakels aan, omdat de bouwsector vastzit in een systeem waarbij de laagste prijs tegen lage risico’s de voorkeur heeft. Mensen die wél willen verduurzamen weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Een overzicht van de verschillende fases van duurzame markttransformatie helpt daarbij.’

Waarom leek een whiteboardfilmpje jou een goed middel om dit te communiceren?
‘Ik had ook animatiefilmpjes gekeken, maar die vond ik vaak een beetje cheesy en te ‘glad’. Ik wilde dat het écht voelde. Whiteboardtekeningen zijn een mooie vorm die naar mijn mening echter en onafhankelijker overkomen.’

Hoe vond je het proces?
‘We dachten aan het begin: het wordt een hele kluif om dit verhaal in 400 woorden te vatten. Als je ergens in zit zie je alle nuanceringen en wil je volledig zijn. Het is heel fijn als iemand dan vragen stelt: Wat bedoelen jullie precies hiermee? Waar gaat het in de kern om? Dan blijkt het nóg korter en to the point te kunnen.

Tijdens het maakproces wordt eerst de tekst geschreven en daarna worden de tekeningen gemaakt. Grappig was dat je door die tekeningen weer met andere ogen naar de tekst kijkt en je afvraagt: Wat staat hier nu eigenlijk? Omdat de boodschap heel letterlijk moet worden uitgetekend, kom je erachter dat bepaalde aspecten nog duidelijker kunnen.’

Het bleef niet bij een filmpje, hè?
‘Klopt. Ondertussen waren wij bij Het Groene Brein bezig om te kijken hoe we onze organisatie anders konden inrichten. Als je pleit voor een nieuwe wereldorde en wil dat anderen veranderen – meer oog hebben voor sociale aspecten, voor de natuur – dan moet je ook kritisch naar jezelf kijken.

Minder hiërarchisch werken past bij hoe wij naar de wereld kijken. Wij geloven dat een top-down structuur niet per se het beste in mensen naar boven haalt. We werken met slimme, autonome mensen en ik denk dat je dubbel zoveel impact kunt hebben als medewerkers de ruimte krijgen om vanuit hun eigen interesse en kracht te werken.

We kwamen erachter dat jullie horizontaal georganiseerd zijn en hebben toen een workshop bij jullie gevolgd. We kijken of we kunnen gaan werken vanuit zelfsturende teams, hebben bij vergaderingen geen rigide agendapunten meer en houden spanningenrondjes – geleerd van jullie. Om te weten wat er écht speelt bij collega’s en te kunnen vragen: Wat heb je nodig?’


Lees ook

RBL: ‘Samen ontwikkelden we een beeldtaal’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!