Bord&Stift timmert inmiddels al best wat jaartjes aan de weg. Op allerlei niveaus groeien we: de teksten worden puntiger, de illustraties treffender, het editwerk slicker. Maar we ontwikkelen ook expertise op gebieden die we vooraf niet hadden voorzien. Zo hebben we inmiddels best wat filmpjes gemaakt voor speciale doelgroepen.

Ons doel is om ingewikkelde dingen op een simpele manier uit te leggen. Inmiddels zijn we ook behoorlijk goed in het nóg simpeler uitleggen van ‘gewone’ dingen. We hebben de afgelopen periode een aantal filmpjes gemaakt voor mensen met een verstandelijke beperking en mensen die laaggeletterd zijn. We leerden hele interessante dingen daarvan.

Heel letterlijk nemen
Zo is het voor de voice-over tekst belangrijk dat het korte en actieve zinnen zijn, met eenvoudige woorden en zo min mogelijk figuurlijke uitdrukkingen of metaforen. Deze doelgroep kan dingen namelijk heel letterlijk opvatten.

Als je uitdrukkingen gebruikt als ‘Ik zit niet goed in m’n vel’ of ‘Hij snapt er de ballen van’, dan kan dat verwarring veroorzaken. Er kan gedacht worden dat het echt over ‘vel’ of ‘ballen’ gaat in plaats van over een gemoedstoestand, en door die verwarring is iemand de draad van het filmpje alweer kwijt.

Van rechts naar links opbouwen
Ook de tekeningen moeten rustig opgebouwd worden, zonder onnodige accessoires. De symbolen die we gebruiken moeten maar op één manier te interpreteren zijn. Zeg, een personage in ons filmpje heeft een slecht humeur, dan tekenen wij nog wel eens een donker wolkje boven het hoofd. Maar dan kan iemand denken: is het opeens slecht weer geworden?

En wist je bijvoorbeeld dat mensen behalve tekst ook video’s van links naar rechts ‘lezen’? Dat betekent dat het filmpje juist van rechts naar links opgebouwd moet worden. Het nieuwste is dan links te zien, waar het oog het eerst op valt. Heel leerzaam!

Voorbeelden
Bekijk een paar voorbeelden van zulke filmpjes:

  • Thuisarts
  • Stichting Bont
  • Swazoom