Je hebt een groots en ingewikkeld verhaal dat je wilt vertellen aan medewerkers binnen je bedrijf, aan potentiële klanten of misschien wel aan de hele wereld. Hoe verpak je dat? Schot voor open doel: met een whiteboardfilmpje natuurlijk! Maar hoe doen we dat dan, complexe informatie begrijpelijk maken? Een uitleg in vijf stappen.

Plannen en ambitie
Laat me je meenemen naar de eerste afspraak met een opdrachtgever. Naar dat heftige moment dat we telkens weer meemaken. Beeld je in: daar zitten ze dan, de collega’s van het bedrijf dat een filmpje wil, met al hun plannen en ambitie. Dít willen ze in het filmpje vertellen, en dít, en dít! Wij moeten ze uit de droom helpen: in een filmpje van drie minuten zitten maar zo’n 400 woorden aan voice-over tekst. Dat is héél weinig.

De kern van de zaak
Is dat erg? Nee. Dat is vaak juist goed. Het dwingt je tot de kern van de zaak te komen, helder voor ogen te krijgen wat je eigenlijk wilt vertellen. Krijg je het al warm bij het idee? Weet dat je dat niet alleen hoeft te doen, wij helpen daarbij.

Dus als je ingewikkelde informatie begrijpelijk wilt maken in een whiteboardvideo, is stap 1 is: kom tot de kern van de zaak.

Inspireren
Stap 2 is: realiseer je dat een whiteboardfilmpje bij uitstek geschikt is om te inspireren en motiveren. De kijker informeren is een minder belangrijk doel – uitzonderingen daargelaten. Waarom? Kijkers van een filmpje onthouden niet alles wat er gezegd wordt. Wat wél blijft hangen is een bepaald gevoel – betrokkenheid, bezieling, ontroering.

Stel je wilt een nieuw configuratiemanagementsysteem introduceren bij je medewerkers. De gedetailleerde omschrijving kun je in een handleiding zetten, de video is er om de kijkers te laten voelen hoe gewéldig dat nieuwe systeem is.

Laat het zien
Dan komen we bij stap 3: wees zo concreet mogelijk. Bij inspiratie en motivatie denk je misschien aan grootse, abstracte termen. Maar een prachtig principe – ook als je wilt inspireren – is show don’t tell: benoem iets niet direct, maar omschrijf het. In plaats van te zeggen ‘De fietsroute is fantastisch’ omschrijf die route, hoe het wegdek aanvoelt, wat voor fantastische dingen er te zien zijn, te horen, te ruiken. Zodat de kijker zélf denkt: Wat fantastisch, zeg!

Voorbeelden werken hierbij heel goed. Daarom werken wij in onze filmpjes vaak met enkele casussen of personages. We vertellen de kijker een verhaal. Door de informatie in verhaalvorm te gieten binden we de kijker aan ons, om vervolgens te zeggen: zo zijn er nog veel meer voorbeelden/mogelijkheden.

Leef je in
Als laatste stap 4, eigenlijk de belangrijkste: als je een groep wilt bereiken, moet je weten wat hun belevingswereld is. Met welk gevoel of welke kennis kijken ze het filmpje? Wat spreekt hen aan, wat vinden zij belangrijk, wat inspireert ze, waar lopen ze tegenaan, waar zijn ze gevoelig voor?

Liever plaatjes dan praatjes
En onze magic stap 5 is natuurlijk: maak het visueel. Er is een hele hoop onderzoek dat uitwijst dat mensen plaatjes veel sneller begrijpen en beter onthouden dan tekst, geschreven of gesproken.

Zo kun je de meest complexe materie op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier aanbieden.

Lees ook  
Waarvoor werken whiteboardvideo’s goed?