CliniClowns bestaat 25 jaar. Om deze mijlpaal en het meerjarenbeleid met aandacht en trots te communiceren, maakte Bord&Stift een filmpje voor hen. Bord&Stift’er Merel Jongejan sprak met Miranda, manager marketing en communicatie, over het proces.

Wat is jouw visie op communicatie?

‘Communicatie moet passen bij het doel en de doelgroep. Het is belangrijk daar goed over na te denken en iets te kiezen wat past.’

Waarom dacht je dat een filmpje goed zou passen?

‘Om verschillende redenen. Onze huisstijl heeft veel tekenelementen, een whiteboardvideo past daar goed bij. Verder merken we dat onze doelgroep informatie graag visueel wil ontvangen. Ik werk graag vanuit de beleving, ik denk dat het meer raakt dan een droge tekst. Niet alleen de inhoud was belangrijk, we wilden ook ons 25-jarig bestaan markeren. We mogen als CliniClowns trots zijn op wat we hebben bereikt en waar we naartoe gaan. Daarvoor wilden we even een moment nemen. Met een whiteboardfilmpje hadden we daarnaast de mogelijkheid om een echte CliniClown-ervaring te laten zien, van het begin tot het einde. Normaal gesproken worden verhalen achteraf na verteld, nu konden we mensen meenemen in de ervaring van een kind.’

Waar hebben jullie het filmpje gebruikt?

‘We hebben het in oktober getoond tijdens een evenement voor collega’s. Applaus is altijd een goede graadmeter. Het was erg leuk om het resultaat te laten zien en stil te staan bij 25 jaar CliniClowns. Het ging niet alleen om de feiten, we voelden ons ook trots.’

Was er iets wat je verraste gedurende het proces?

‘We hechten erg veel waarde aan authenticiteit. Het filmpje gaat over de ervaring van Lizzy, een waargebeurd verhaal. Een van onze collega’s heeft de voice-over ingesproken. Het was heel leuk dat tekenaar Theo goed naar onze clowns heeft gekeken en ze herkenbaar heeft getekend. De reacties waren heel enthousiast, collega’s herkenden zichzelf en elkaar, dat maakt het echt een filmpje van ons.’

Nieuwsgierig? Bekijk hier het filmpje van de Cliniclowns!