Vroeger had ik het idee dat het hebben van een bedrijf als volgt werkt:
1) Je hebt een idee voor een bedrijf.
2) Dat maak je een uitgebreid plan over hoe je dat gaat doen.
3) Dan zet je het bedrijf neer, is het perfect en klaar is kees.

Dat blijkt dus niet zo te zijn. Steeds weer kom ik erachter dat een bedrijf hebben meer is als het bouwen aan een legokasteel. Je begint helemaal niet vanuit een perfect product, maar vanuit een paar simpele bouwstenen. Je probeert vervolgens wat uit, kijkt of een blokje mooi aansluit op een al eerder gebouwd stukje, je verzint nieuwe manieren van werken en kijkt naar wat wel en naar wat niet werkt. Dat bouwen en aanpassen is ook constant nodig, want jijzelf, je bedrijf en de wereld om je heen veranderen continu.

Afgelopen periode was het bijvoorbeeld voor ons ineens een stuk drukker dan we daarvoor hadden meegemaakt. Planningen moesten ineens anders worden ingericht, onverwachtse problemen met dubbele bezetting doken op en ik werd mij ook weer duidelijk bewust van mijn eigen krachten (flexibiliteit en optimisme) en tekortkomingen (details over het hoofd zien en té veel optimisme). Hoe graag ik op die momenten ook wil dat het allemaal in één keer perfect gaat en dat ik alles perfect had kunnen voorbereiden en voorzien, dat is niet de realiteit. De realiteit is dat het weer tijd is om eerlijk te kijken welke blokjes wel en niet passen en wat er nu nodig is om alles goed te laten functioneren.

Ondertussen probeer ik ook vooral met het hele team te genieten van het bouwen aan Bord&Stift, van de reis (en niet alleen van de bestemming, ja, clichés zijn er niet voor niets) en met jullie onze reisverhalen te delen, via onder andere deze onregelmatige nieuwsbrief.

Groeten,

In deze nieuwsbrief vind je een interview met Violet, een van onze filmers en editers. Benieuwd naar haar lievelingsvogel is? En welke overeenkomsten zij ziet tussen lesgeven en het maken van filmpjes met Bord&Stift? Leeshier het hele interview.
Tijdens onze afgelopen teammeeting hebben we een uitgebreide discussie gehad over of we moesten overstappen op digitaal animeren. Uiteindelijk waren we het er unaniem over eens dat juist in het de authentieke écht getekende stijl ook onze kracht is en dat we op dezelfde voet blijven doorgaan!
Een van onze filmpjes die we met jullie wilden delen is dit filmpjevoor de Universiteit van Amsterdam over het vak:‘Complexity, can it be simplified?’. Al zeggen we het zelf, het is ons goed gelukt om deze complexe materie in een simpel filmpje te gieten!
Deze quote is van natuurkundige Richard Feynman, de Bord&Stift held vanwege zijn eerlijkheid, helderheid en creativiteit. We hebben de quote uitgekozen omdat we merken dat door het creëren van een filmpje, het voor opdrachtgevers zelf ook helderder wordt wie ze zijn en wat ze doen.

Met Bord&Stift helpen wij jou om jouw verhaal te vertellen met een whiteboard en stiften. Zo toveren wij complexe verhalen om tot simpele getekende filmpjes.