Het doel van het Regionaal Bureau Leerlingzaken (RBL) is dat zoveel mogelijk jongeren naar school gaan en een diploma halen. Voor hun beide doelgroepen – jongeren onder de 18 en tussen de 18 en 23 – lieten ze door Bord&Stift een filmpje maken. Jongerenbegeleider Wendy Bruinsma vertelt.

Waarom wilden jullie een whiteboardfilmpje?
‘Als RBL hebben we een dubbele rol. Onze leerplichtambtenaren houden toezicht op de leerplichtwet: we controleren of jongeren onder de 18 staan ingeschreven op een school en treden bij verzuim op. Daarnaast begeleiden we ook jongeren tussen de 18 en 23 naar school of een plek op de arbeidsmarkt.

Sommige van de jongeren uit die tweede groep kennen ons nog in de functie van leerplichtambtenaren, toen wij ze achter hun broek aanzaten. Dat moet je goed uitleggen waarvoor je komt, vertellen dat er nu geen sprake meer is van dwang maar dat je samen met ze wil kijken naar hun wensen en mogelijkheden. Anders gaat de deur vaak al bij voorbaat dicht.

Als je dat wil overbrengen aan jongeren dan kun je wel een lap tekst op je website zetten, maar dat gaan ze echt niet lezen. We wilden iets speels, iets met humor. Een whiteboardfilmpje leek ons heel geschikt.’

Voordat jullie aan de slag gingen met het filmpje, hadden jullie een Kick off naar de kern-sessie. Hoe ging dat?
‘Projectplanner Floris, schrijver Hannah en tekenaar Jeroen kwamen langs om te sparren over onze ideeën. Vanuit ons team waren er vier mensen bij. We kregen verschillende tekenopdrachten, vaak in relatie tot het filmpje dat we wilden maken. Het was verrassend om de gedachten achter elkaars tekeningen te horen. We hadden het natuurlijk wel over de invulling van het filmpje gehad, maar eigenlijk spreek je je ideeën, gedachten en associaties nooit zo expliciet uit. Ik ben wel visueel ingesteld, maar om een idee te vertalen in een tekening was best moeilijk. Het haalt je uit je comfortzone, dwingt je om anders te denken.

Ondertussen tekende illustrator Jeroen ook mee. Zelf zijn we gewend vanuit taal te werken en dan zie je opeens plaatjes bij het verhaal. Het onderwerp gaat dan echt leven, heel leuk. Een bijkomend voordeel van die sessie is dat je meteen een idee krijgt van de mogelijke beeldtaal voor het filmpje. We hadden het erover dat we jongeren willen helpen om verder te kijken dan hun neus lang is. Dat is een hele beeldende uitdrukking, even hadden we het idee om de schoolloopbaan uit te tekenen op een neus. Dat was wel grappig, maar uiteindelijk toch niet wat we zochten. Dat weet je pas als je het hebt gezien hebt. Zo ontwikkel je samen een beeldtaal.’

Hoe verliep het productieproces van het filmpje?
‘Het is heel prettig dat de tekst door een extern persoon wordt geschreven en dat je daar dan op mag schieten. Het is heel vaak heen en weer gegaan. We zijn heel secuur, een beetje zeurpieten wel, bijna gênant, maar Floris zei: Dat geeft niks, het is jullie filmpje, jullie moeten er echt blij mee zijn. Zo stap voor stap werden we ook door de tekeningen geleid. De jongeren in de tekeningen vonden we eerst wat te jong overkomen, dus dat werd aangepast. Ook vonden we het wat te druk, we wilden dat het ook voor iemand met bijvoorbeeld autisme prettig moest zijn om naar te kijken. Dus haalde Jeroen wat details weg uit de achtergrond.

We waren zo enthousiast over het eerste filmpje dat we meteen voor een tweede filmpje zijn gegaan, voor de 18 min doelgroep, over leerplicht.’

Hoe zetten jullie de filmpjes in?
‘Als we bij jongeren langsgaan en ze zijn niet thuis, dan laten we een kaart achter met een QR-code, die ze kunnen scannen. Dan komen ze bij een van de twee filmpjes uit.  We laten ze ook zien als we bij de gemeente of het ministerie moeten vertellen over ons werk.

Jeroen heeft nog een aparte illustratie gemaakt, die staat op de kaarten die we bij mensen door de brievenbus doen, maar ook op linnen tasjes, mapjes en ansichtkaarten die we sturen als een jongere die we hebben begeleid geslaagd is. Zo hebben we naast ons logo en slogan nu ook een illustratie toe kunnen voegen aan onze huisstijl.’

Lees ook
OGJG: ‘We wilden de juiste nuances overbrengen.’

Een filmpje laten maken?
Neem contact met ons op!