Rol bij Bord&Stift: Tekenaar.
Werkt er sinds: 2014.
Welk boek lees je op dit moment? De honderdjarige man die uit het raam klom en verdween, van Jonas Jonasson.

Stel je komt terug als een dier, welke zou dat dan zijn?
‘Een dodo, gewoon om de evolutie te fucken. Of misschien is dat niet zo’n goed idee, die waren schijnbaar niet al te slim. Een slingeraap lijkt me ook leuk. Als die losgaan dan lijken ze geen enkele angst te hebben, alleen maar totale controle over zichzelf binnen hun omgeving. Ze wéten gewoon waar de volgende tak is. En ze doen verrassende dingen. Dat vind ik ook leuk aan katten, die kunnen heel druk met iets bezig zijn en daar dan opeens mee ophouden en hun pootje gaan likken. Heel willekeurig. Fantastisch.’

Je werkt al bijna sinds het begin bij Bord&Stift. Hoe ging dat?
‘Tijdens mijn studie bouwkunde merkte ik al snel dat andere studenten veel gepassioneerder waren over architectuur dan ik. Ik was veel aan het tekenen en toen ik wat teken- en schilderopdrachten kreeg dacht ik: Als ik zó mijn geld kon verdienen…!

Charlotte was net begonnen met whiteboardfilmpjes maken en kwam via een gemeenschappelijke vriend bij mij terecht. De eerste filmpjes maakten we nog op haar slaapkamer. Zat ik daar met mijn lange lijf tussen haar bed en een wasrek ingeklemd, het whiteboard op een kastje. Nu tekenen we horizontaal, met het bord liggend op een tafel, maar toen stond het rechtop en gebruikten we een veel groter vlak, waarop we in- en uitzoomden. Dat bleek niet echt goed te werken voor het perspectief. Als ik een paard had getekend wat er vanuit mijn oogpunt best goed uitzag, leek het op camera soms meer op een teckel. Het is leuk om te zien hoe we zijn gegroeid sindsdien, geprofessionaliseerd.’

Voelde je je meteen op je plek bij Bord&Stift?
‘Al snel dacht ik: Hier zou ik wel eens goed in kunnen zijn. Ik hou van zowel taal als beeld, en dat komt in Bord&Stift samen. En als je collega’s dan ook nog eens zo leuk zijn… Samenwerken met Charlotte en Violet ging vanaf het begin heel prettig. We staan vergelijkbaar in het leven, vinden elkaar in hoe we met elkaar om willen gaan, hoe we opdrachten aanpakken. De afgelopen jaren is Bord&Stift enorm gegroeid maar die basis is er nog steeds: de openheid, de oprechtheid.’

Wat doe je naast Bord&Stift?
‘Naast mijn werk bij Bord&Stift schrijf ik ook light verse, in de traditie van Drs. P en Ivo de Wijs. Het begon met hiphopbattles toen ik jonger was. Daarbij is het de kunst om iemand zo creatief en effectief mogelijk te beledigen. Denk aan punchlines als: Je hoofd is zo groot dat je op jezelf kunt wonen. Ik vind het gestoei met taal heel erg leuk. Bij light verse geldt dat er geen woord teveel mag staan.

Ik schreef twee sportdichtbundels samen met Ivo de Wijs, die overigens ook mijn oom is, en in 2016 kwam mijn solobundel Personal Best uit. Ik trad op voor Erica Terpstra en in de Kleine Komedie, werd huisdichter van het tijdschrift van de hockeybond. Het is telkens weer een uitdaging om iets te produceren. Ik lees me in, volg het nieuws en kijk of er ergens een grap in zit. Ook in het dagelijks leven ben ik altijd op zoek naar de grap, het verrassende.

Naast het tekenen en schrijven geef ik ook nog atletiektraining. Vroeger tienkampte ik zelf fanatiek, nu train ik tieners en jongvolwassenen. Charlotte zat ook ooit als 14-jarig meisje bij mij in de groep. In die trainingen kan ik ook mijn creativiteit kwijt. Voor de warming-up probeer ik steeds nieuwe varianten van spellen te verzinnen, te kijken hoe iets nóg leuker kan, zonder het te complex te maken. Dat is met schrijven en tekenen ook zo. Ik wil iets maken wat prikkelt en verrast, maar wat mensen wel meteen snappen en leuk vinden.’

Nu willen we natuurlijk wel een versje van je horen…

AGENDA
De planning van mijn werk is je van het
En zo leid ik een leven zonder zorgen
Vandaag heb ik weer bergen werk verzet
Naar morgen