Je wilt met video een boodschap overbrengen en vraagt je af: wat voor soort filmpje is het meest geschikt? Ga je zelf voor de camera staan om een verhaal te vertellen, laat je een animatievideo maken of ga je toch voor een whiteboardfilmpje?

Beter onthouden
Als je wilt dat mensen iets onthouden, dan zul je hun aandacht moeten trekken en vasthouden. Het grote voordeel van een animatie of whiteboardvideo is dat het onderwerpen op een heldere, laagdrempelige en leuke manier kan uitleggen. Ook al zijn we volwassen, getekende plaatjes blijven aantrekkingskracht uitoefenen, door het luchtige en speelse karakter ervan. Mensen leren beter als ze naar iets leuks mogen kijken.

De Amerikaanse Richard Wiseman, professor in de psychologie, maakte in 2012 twee verschillende filmpjes, een waarin hij zelf in beeld een verhaal vertelde en een tweede waarin hij alleen de audio daarvan gebruikte en in beeld het verhaal liet uittekenen: een whiteboardfilmpje dus.

Wat bleek? Bij de whiteboardvideo onthielden kijkers 15% meer van de informatie. Dat komt onder andere omdat ze via twee verschillende zintuigen dezelfde informatie krijgen: het verhaal wordt verteld door zowel de voice-over als de tekeningen. Doordat ze zo aan de hand worden meegenomen een onderwerp in, kunnen ze complexe informatie beter onthouden. Ook prikkelen de tekeningen: kijkers vragen zich af wat er getekend zal worden, waardoor ze blijven opletten.

Echt whiteboard
Als je een complex onderwerp wilt uitleggen is een talking head dus af te raden. Maar wat is dan het verschil tussen een whiteboardfilmpje en een animatie? Een animatie wordt vaak volledig met een computerprogramma gemaakt. Whiteboardfilmpjes daarentegen worden door een echte illustrator op een echt whiteboard getekend. Dat is te zien aan de stijl.

Een animatie ziet er vaak wat gladder en gelikter uit…:

…dan het ambachtelijke karakter van een whiteboardfilmpje:

Kraakheldere boodschap
Een tussenvorm is de geanimeerde whiteboardvideo. Dat zijn filmpjes die met de hand getekend lijken, maar toch volledig digitaal zijn; eerst worden in het computerprogramma de tekeningen gemaakt en dan ‘plakken’ ze een hand in het filmpje.

Wij hebben er bewust voor gekozen dit niet te doen, omdat de tekeningen er in dit geval minder authentiek uitzien. Er wordt vaak gebruik gemaakt van plaatjes en symbolen uit een vaste database. Bij ons heeft iedere illustrator zijn of haar eigen tekenstijl.

Ook leiden alle toeters en bellen die je met digitale animatie kan toevoegen vaak af van de kern. Door onze filmpjes simpelweg met een whiteboard en stiften te maken, zorgen we ervoor dat de boodschap kraakhelder overkomt.

Leuk verhaal vs. complex verhaal
Wil je gewoon een leuk verhaal vertellen of enthousiast iets aankondigen, dan kan een talking head-filmpje of een animatievideo heel goed werken. Wanneer je complexe informatie op een toegankelijke manier wilt overbrengen, dan helpt een whiteboardvideo je om je doelgroep echt aan de hand mee te nemen je verhaal in.

Heb je nog twijfels over welk soort filmpje het meest geschikt is voor jou? Wij vinden het altijd leuk om de eerste keer gratis en vrijblijvend met je mee te denken.